به گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی قیمت بنزین در ایران معادل 10 درصد قیمت بنزین در کشورهای منطقه عنوان می شود که با وجود آن که ایران سومین کشور با بنزین ارزان در جهان است، اما تطبیق قیمت بنزین با میزان درآمد سرانه کشورهای مختلف نشان میدهد قیمت بنزین در 44 کشور جهان ارزانتر از ایران است.
با این حال در سالهای اخیر میزان مصرف بنزین با سرعت چشمگیری در حال افزایش بوده به طوری که این مصرف در سال جاری روزانه به بیش از 91 میلیون لیتر رسیده که ادامه این روند میتواند به یکی از چالشهای حوزه حملونقل در کشور تبدیل شود.
در این شرایط افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن با هدف اصلاح الگوی مصرف و همچنین جلوگیری از قاچاق در دستور کار قرار گرفت و نظر دولت این بود که قیمت بنزین در ایران به به قیمت فوب خلیجفارس نزدیک شود تا هرگونه قاچاق سوخت و همچنین هرگونه یارانه پنهان را از بین ببرد.
این در حالی بود که اعتراض های زیادی به این پیشنهاد صورت گرفت چرا که برخی معتقد بودند این نرخ میتواند بهواسطه حد بالای انتظارات تورمی، بار تورمی بسیار شدیدی را در شرایط فعلی ایجاد کند.
اما علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری جلسه ای در زمینه تعیین تکلیف قیمت بنزین اعلام کرد که هنوز درباره اصلاح قیمت حاملهای انرژی و سهمیهبندی تصمیم قاطعی اتخاذ نشده اما بدون شک در این زمینه نباید فشاری به مردم وارد شود بنابراین مجلس تصمیم فوری در این زمینه نمیگیرد.
حال پس از گذشت یک ماه از این اظهارنظر، سناریوهای تغییر قیمت بنزین از زبان سخنگوی دولت اعلام شد. علی ربیعی بر این موضوع تاکید کرده که هنوز تصمیم نهایی درباره انتخاب یکی از سناریوهای بنزینی اتخاذ نشده و بنابر نظر رئیس جمهور هر گونه تغییر قیمت با هدف توزیع عادلانه منابع عمومی و در جهت کاهش فاصله طبقاتی به کار گرفته خواهد شد.
برای اساس اصلاح قیمت حاملهای انرژی به ویژه بنزین با هدف کاهش فاصله طبقاتی، تصمیم جدیدی است که سخنگوی دولت از آن خبر داده است.
ربیعی ادامه داده که هیچ بخشی از درآمدها به حساب دولت یا خزانه برای هزینههای جاری واریز نخواهد شد و به سمت اقشاری که سهم کمتری از ثروت ملی دارند مانند افراد حقوق بگیر ثابت، کارگران، بازنشستگان، کارمندان، گروههای هدف معین شده و افراد کم برخوردار به طور هوشمند توزیع خواهد شد. او همچنین تاکید کرده که مطالعات نشان داده که مشمولان این طرح حدود 7 دهک خواهند بود و این طرح حمایت اجتماعی و معیشتی است که در مقابل تکانههای تورمی تحریم، اطمینان از امنیت قضایی و بهبود معیشت مردم است که صورت میپذیرد اما هنوز تصمیم نهایی درباره انتخاب یکی از این سناریوها اتخاذ نشده است.
به گزارش خودروکار، دو سناریو تعریف شده مبنی بر سهمیه بندی بنزین نشان از این امر در نیمه ابان ماه داشته اما با تازه ترین اظهارات سخنگوی دولت و تاکید بر نرسیدن به یک تصمیم مشخص در این زمینه به طور قطع سناریوهای نحوه و زمان اجرای این تصمیم در انتظار تایید از سوی مقامات عالی نظام است.
انتهای پیام/